بیماری MS | مولتیپل اسکلروزیس چیست و چگونه درمان می‌شود؟

بیماری MS؛ اختلال سیستم عصبی مرکزی بدن

بیماری ام اس یکی از بیماری‌هایی است که به سیستم عصبی مربوط می‌شود و روی مغز و نخاع تاثیر می‌گذارد. این بیماری طیف گسترده‌ای از علائم را در بدن فرد بیمار ایجاد کرده و عموما در افراد 20 تا 30 سال بروز پیدا می‌کند. البته امکان ابتلا به ام اس در هر سنی وجود دارد؛ اما به طور کلی احتمال ابتلا به این بیماری در زنان حدود دو تا سه برابر بیشتر از مردان است. بیماری ام اس روش‌های تشخیص و درمان مختلفی مانند آزمایش خون و دارودرمانی دارد و بسیار مهم است هر چه سریع‌تر این اقدامات برای جلوگیری از گسترش بیماری انجام شوند. با ما همراه باشید تا در این مطلب به بررسی علل بروز بیماری MS و روش‌های درمان آن بپردازیم.

بیماری ام اس | بیماری MS | دکتر القاسی

ماهیت بیماری MS و علت ابتلا به آن

بیماری مولتیپل اسکلروزیس (Multiple Sclerosis) که به‌اختصار MS نامیده می‌شود نوعی بیماری تاثیرگذار بر سیستم عصبی مرکزی به شمار می‌رود. باید بدانید که علائم این بیماری در سراسر بدن دیده می‌شود. معمولا بیماری MS به دلیل اختلال در تکانه‌های عصبی سراسر بدن بروز پیدا می‌کند. به طور کلی بیماری ام اس با تاثیر گذاشتن بر روی سیستم عصبی مرکزی باعث اختلال در عملکرد مغز و نخاع می‌شود. در واقع زمانی که سیستم ایمنی بدن به رشته‌های عصبی و غلاف میلین حمله می‌کند، علائم بیماری ام اس بروز پیدا می‌کنند.

غلاف میلین در واقع محافظ فیبرهای عصبی مغز، نخاع و عصب بینایی است که با هدف قرار کردن توسط سیستم ایمنی بدن ملتهب شده و در نهایت از بین خواهد رفت. التهاب غلاف میلین باعث اختلال در تکانه‌های الکتریکی میان مغز و سایر اعضای بدن می‌شود. در نتیجه فرایند ارسال پیام الکتریکی به مغز و طناب نخاعی با اختلال مواجه خواهد شد. باید بدانید که علائم بیماری MS برای هر فرد یکسان نیست و اشکال مختلفی دارد.

همچنان مشخص نشده است که دقیقا چه عاملی باعث بروز علائم ام اس می‌شود. اما به طور قطع می‌توان گفت که سیستم ایمنی بدن در بروز آسیب‌های مغزی و نخاعی نقش دارد. باید بدانید که غلاف میلین از نورون‌های عصبی محافظت کرده و باعث بهبود عملکرد آن‌ها می‌شود؛ آسیب دیدن غلاف میلین نیز می‌تواند در بروز بیماری ام اس موثر باشد. به طور کلی هم عوامل ژنتیکی و هم عوامل محیطی در بروز علائم بیماری ام اس تاثیر دارند. حتی احتمال نقش عفونت‌های ویروسی در ابتلا به ام اس بررسی و در برخی از افراد دیده شده است. کمبود ویتامین D در بدن نیز یکی دیگر از عوامل ابتلا به ام اس به شمار می‌رود.

بیماری مولتیپل اسکلروزیس چه علائم و عوارضی دارد؟

علائم بیماری MS در بدن هر بیمار به شکل متفاوتی بروز پیدا می‌کنند؛ چرا که در بدن هر بیمار محل آسیب‌دیدگی عصب‌ها متفاوت است. به طور کلی بیماری ام اس روی تمام مناطق مربوط به مغز، نخاع و عصب بینایی تاثیر می‌گذارد. علائم این بیماری می‌توانند دائمی یا موقت باشند و در بیشتر مواقع علائم دو فرد مبتلا به ام اس یکسان نیست. بیشتر علائم ام اس مربوط به نیروی حرکتی بدن مربوط می‌شود.

دکتر القاسی | بیماری ام اس

علائم ام اس که حرکت کردن فرد بیمار را مختل می‌کند، عبارتند از:

• بی‌حسی و ضعف در برخی از اندام‌های یک سمت بدن
  • شوک الکتریکی در اثر حرکت گردن به سمت جلو
  • لرزش دست و ناهماهنگی اندام‌ها

برخی از علائم ام اس به بینایی فرد بیمار مربوط می‌شوند و مشکلاتی در این زمینه به وجود می‌آورند. یکی از این علائم از دست دادن جزئی یا کامل بینایی است که بیشتر در یک چشم رخ می‌دهد. در این شرایط بیمار زمانی که چشم خود را تکان دهد، احساس درد خواهد کرد. گاهی اوقات نیز ممکن است فرد مبتلا به ام اس دچار دوبینی طولانی‌مدت یا تاری دید شود. در برخی مواقع نیز افراد مبتلا به ام اس با مشکل لکنت زبان، مکث زیاد در بین کلمات و تغییرات مشهود در حجم و زیروبم صدا روبه‌رو خواهند شد.

سایر علائم ام اس شامل موارد زیر می‌شوند:

• مشکلات در تنفس
  • سردرد شدید
  • از دست دادن شنوایی
  • بی‌ثباتی عاطفی
  • مشکل در بلع
  • درد عصب سه‌قلو

انواع بیماری MS از نظر شدت و علائم

به غیر از اینکه علائم بیماری MS در بدن هر بیمار به شکل متفاوتی دیده می‌شوند، این بیماری در چند نوع مختلف بروز پیدا می‌کند. در هر یک از انواع بیماری ام اس شدت بیماری و میزان علائم آن متفاوت است و هر بیمار شرایط گوناگونی را تجربه می‌کند.

انواع بیماری MS از نظر شدت و علائم | دکتر القاسی

از جمله انواع بیماری ام اس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بیماری MS عودکننده بهبود یابنده (RRMS)
  • بیماری MS پیش‌رونده ثانویه (SPMS)
  • بیماری MS پیش‌رونده اولیه (PPMS)
  • بیماری MS بدخیم

روش‌های تشخیص بیماری مولتیپل اسکلروزیس

بسیار مهم است که بیماری ام اس هر چه سریع‌تر تشخیص داده شود؛ چرا که با تشخیص زودهنگام می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد. برای تشخیص این بیماری لازم است که فرد بیمار به یک پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند. دکتر القاسی یکی از بهترین متخصصین مغز و اعصاب در سطح کشور به شمار می‌رود. ایشان در زمینه ارزیابی علائم ام اس و فرآیندهای درمان آن تجربه زیادی دارند. به طور کلی هیچ آزمایشی برای تشخیص مستقیم بیماری ام اس وجود ندارد. اما با انجام برخی از آزمایش‌ها می‌توان وجود این بیماری را اثبات کرد.

از جمله آزمایشات موثر بر تشخیص ام اس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• آزمایش خون به‌منظور رد احتمال وجود سایر بیماری‌ها
  • آزمایش مایع نخاعی
  • تست MRI

بیماری ام اس چگونه درمان می‌شود؟

پزشکان متخصص مغز و اعصاب معمولا، بیماری MS را با تجویز داروهای تعدیل‌کننده بیمار درمان می‌کنند. با مصرف این داروها شدت بیماری در فرد بیمار تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند. البته در صورت پیشرفت بیماری تنها این داروها کافی نیستند. به طور کلی برای درمان بیماری ام اس باید از چند روش درمانی استفاده شود.

از جمله روش‌های درمانی برای بیماری ام اس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• داروهایی استروئیدی و پلاسمافرزیس به‌منظور کوتاه کردن دوره عودها
  • داروهای تعدیل‌کننده برای جلوگیری از پیشرفت بیماری
  • کاهش علائم بیماری مولتیپل اسکلروزیس با استفاده از روش‌های دارویی، فیزیوتراپی، تغییر روش زندگی و درمان‌های مکمل
  • مشاوره و روانکاوی برای کاهش اضطراب، افسردگی و سایر اختلالات روانی ناشی از ام اس

برای دریافت مشاوره میتوانید با ما تماس بگیرید.

بیماری ام اس چگونه درمان می‌شود

درمان بیماری MS زیر نظر دکتر القاسی، برترین متخصص مغز و اعصاب

بیماری MS در صورت پیشرفت بیش از حد ممکن است کشنده باشند؛ اما چنین موردی به‌ندرت اتفاق می‌افتد. چرا که با پیشرفت علم پزشکی و انجام فرایندهای درمانی مختلف می‌توان این بیماری را کنترل و درمان کرد. دکتر القاسی یکی از باسابقه‌ترین متخصصین مغز و اعصاب در ایران است که می‌تواند در زمینه درمان بیماری ام اس به شما کمک کند. اگر بر این باور هستید که علائم ام اس را دارید، به دکتر القاسی مراجعه کرده و زیر نظر ایشان فرایندهای درمان MS را آغاز کنید.