انحراف ستون فقرات | علل، علائم موثر در تشخیص و روش‌ های درمان بیماری

انحراف ستون فقرات | دکتر القاسی | بهترین متخصص مغز و ستونفقرات

انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز

ستون فقرات، خطی عمودی است که از بالا به پایین بدن کشیده شده و باعث ایستادگی بدن می‌شود. این ستون در حالت عادی دارای انحرافی جزئی و طبیعی در انتها و پایین کمر است که به سمت داخل بوده و به نشست و برخاست، حرکت کردن و انجام راحت‌تر فعالیت‌های روزانه کمک می‌کند. انحراف این ستون به سمت چپ یا راست که انحراف ستون فقرات را موجب می‌شود موجب خارج شدن بدن از حالت طبیعی می‌شود. البته این عارضه قابل درمان است و در صورتی که به موقع برای درمان آن اقدام شود، بدون مشکلات جدی باعث بهبودی فرد می‌شود.
انحراف ستون فقرات | دکتر القاسی | بهترین جراح ستون فقرات

انحراف یا کجی ستون فقرات چیست؟

انحراف ستون فقرات یا اسکولیوز عارضه‌ای است که در آن ستون فقرات کج شده و راست ایستادن برای فرد مشکل می‌شود. این کجی بسته به وضعیت فرد و علت ابتلا ممکن است از چپ یا راست، جزئی یا متغیر باشد و در پایین یا بالای ستون فقرات باشد. در برخی بیماران حتی انحراف ستون فقرات حالتی شبیه به حرف S ایجاد می‌کند. این بیماری همچنین به صورت قوز کمر، گودی کمر و… نیز بروز می‌کند.

نشانه‌های انحراف در ستون فقرات

انحراف ستون فقرات هم مانند دیگر بیماری‌ها با علائم و نشانه‌هایی بروز می‌کند که اولین راه تشخیص بیماری هستند. علائم اولیه این بیماری درد خفیف و احساس کشیدگی در ستون فقرات است اما با بیشتر شدن انحراف، عارضه با چشم هم قابل مشاهده است و علائم آن جدی‌تتر می‌شود که این علائم عبارتند از:

• سفتی و خشکی گردن که بسته به محل انحراف ممکن است با احساس درد همراه باشد
  • احساس خشکی و درد در کمر در زمان بیداری یا برخاستن بعد از نشستن طولانی مدت
  • درد شدید که بسته به محل انحراف به شکل سردرد، درد در دست یا درد در اندام‌های تحتانی بروز می‌کند، درد در مواردی با سوزن سوزن شدن یا گزگز بدن نیز همراه می‌شود
  • احساس خستگی یکی دیگر از علائم ناشی از ابتلا این بیماری است
  • تغییر شکل بدن و اندام‌های وابسته به ستون فقرات مانند تغییر جهت دنده‌ها یا تغییر اندازه پاها به دلیل کشیده شدن لگن به سمت جلو

"نشانه‌های

تشخیص، درمان و پیشگیری از عارضه اسکولیوز

مبتلایان به انحراف ستون فقرات یا افرادی که مشکوک به این بیماری هستند، با تشخیص به موقع می‌توانند درمان خود را به راحتی انجام دهند. به علاوه این عارضه جزو بیماری‌های قابل پیشگیری است و با رعایت چند اصل مراقبتی ساده می‌توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد. در ادامه روش‌های تشخیص، درمان و پیشگیری از این عارضه را معرفی خواهیم کرد.

تشخیص اسکولیوز

تشخیص اولین قدم در درمان بیماری‌ها است و در این عارضه هم تاثیر زیادی در درمان راحت و به موقع بیمار دارد. تشخیص این بیماری در مرحله اول با معاینات بالینی انجام می‌شود، پزشک در معاینه بالینی اولیه وجود کجی در ستون فقرات و درد در بدن را بررسی می‌کند. در صورتی که در معاینه اولیه موردی غیرعادی در وضعیت بیمار مشاهده شود، تشخیص تخصصی‌تر می‌شود. برای تشخیص تخصصی از آزمایشاتی مانند MRI یا سی تی اسکن استفاده می‌شود.

جهت دریافت مشاوره و وقت ویزیت میتوانید از طریق درخواست وقت ویزیت اقدام نمایید

روش‌های درمان انحراف در ستون فقرات

درمان انحراف ستون فقرات امکان‌پذیر است اما بسته به شدت و زمان ابتلا بیمار، ممکن است کمی دشوار باشد. معمولا زمانی که این بیماری در سنین جوانی بروز می‌کند، درمان با فیزیوتراپی، استفاده از کمربندهای طبی و تمرینات ورزشی انجام می‌شود اما در گروه‌های خاص مانند افراد میانسال یا زنان باردار ممکن است برای درمان نیاز به روش‌های جدی‌تر مانند جراحی نیز باشد.

پیشگیری از اسکولیوز

هر چند انحراف در ستون فقرات یک عارضه قابل درمان است اما مانند دیگر بیماری‌ها بهتر است پیش از شدت گرفتن و جدی شدن بیماری، از ابتلای به آن جلوگیری کرد. پیشگیری از اسکولیوز یا کجی ستون فقرات با روش‌های مختلفی امکان‌پذیر است که برخی از آن‌ها عبارتند از:

• اصلاح نشستن
  • کمتر انجام دادن کارهایی که باعث نشستن و ایستادن طولانی مدت می‌شوند
  • استفاده از قوزبند و بریس در مشاغلی که نیاز به نشستن و ایستادن دارند
  • تغذیه اصولی و مناسب
  • استفاده از تمرینات و حرکات ورزشی
  • چکاپ سالانه به خصوص در افرادی که سابقه این بیماری را در خانواده خود دارند

پیشگیری از اسکولیوز |‌ دکتر القاسی | بهترین جراح ستون فقرات

انحراف ستون فقرات؛ عارضه‌ای قابل پیشگیری و درمان

انحراف ستون فقرات در ابتدا یک بیماری عادی است اما به مرور زمان جدی‌تر شده و مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. احتمال بروز این عارضه در همه افراد وجود دارد و در هر فرد بسته به علت ابتلا به شکلی متفاوت مانند قوز، گودی کمر و… بروز می‌کند. در صورتی که به این عارضه مبتلا هستید یا علائمی دارید که شما را به این بیماری مشکوک می‌کنند، بهتر است فورا به پزشک مراجعه کنید. مراجعه به پزشکانی مانند دکتر القاسی و چکاپ و مراقبت به موقع از جدی شدن این عارضه جلوگیری کرده و به درمان سریع و راحت بیمار کمک می‌کند.

منابع