ضربه به سر | علائم و نکات مراقبت از این آسیب بسیار جدی

ضربه به سر؛ آسیبی که باید آن را جدی گرفت!

قسمت‌های مختلف بدن انسان از نظر مقاومت در برابر ضربات شرایط متفاوتی دارند. برای مثال دست و پا مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند و در نهایت نیز شکستگی استخوان این اعضای بدن به‌راحتی و با کمی زمان، درمان می‌شود. از طرف دیگر ضربه به برخی اعضای بدن مانند سر می‌تواند بسیار خطرناک باشد. ضربه به سر یکی از خطرناک‌ترین حوادث در پزشکی به‌شمار می‌آید. این مشکل عوارض مشخصی دارد که آشنایی با آن‌ها برای تشخیص شدت آسیب وارد شده به سر ضروری است. چرا که لزوما آسیب به سر در تمام موارد خطرناک نیست و می‌توان با درمان‌های ساده نیز سر آسیب دیده را درمان کرد. در این مطلب از وب‌سایت دکتر القاسی، با علائم و روش‌های درمان این آسیب جدی آشنا می‌شویم.

ضربه به سر | علائم و نکات مراقبت از این آسیب بسیار جدی

ضربه به سر شامل چه مواردی می‌شود؟

ضر‌به به سر که در برخی موارد آسیب به سر نیز است، به هر نوع آسیب به پوست سر، جمجمه و مغز گفته می‌شود. تفاوتی ندارد که ضربه وارد شده به سر شما یک ضربه خفیف یا یک آسیب مغزی تروماتیک، در نهایت در زیرمجموعه آسیب به سر قرار می‌گیرد. ضربه سر می‌تواند باعث بروز آسیب‌هایی مانند ضربه مغزی، شکستگی جمجمه و پارگی پوست سر شود. علائم، عوارض و روش درمان آسیب به سر، به جسمی که به سر شما آسیب رسانده و شدت ضربه بستگی دارد.

ضربه به سر می‌تواند باعث بروز آسیب‌های بسته یا باز شود. آسیب‌های بسته به مواردی گفته می‌شود که جمجمه شما در آن‌ها نشکسته است. از طرف دیگر آسیب باز به مواردی گفته می‌شود که پوست و جمجمه شما شکافته شده است. عموما تنها با معاینه بالینی و سرپایی نمی‌توان جدی بودن ضربه به سر را تشخیص داد. چرا که در برخی از موارد سر آسیب دیده خونریزی بسیار زیادی دارد اما خطر جدی برای بیمار وجود ندارد. از طرف دیگر در برخی شرایط، بیمار علائم و خونریزی ظاهری ندارد اما دچار خونریزی داخلی شده است که می‌تواند خطر مرگ به همراه داشته باشد.

به دلیل خاص بودن شرایط آسیب به سر، پیشنهاد می‌شود اگر سر شما ضربه جدی دیده است، حتما به یک پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. دکتر القاسی یکی از بهترین متخصصان جراح مغز و اعصاب هستند که قطعا می‌توانند در صورت بروز هرگونه حادثه، از آسیب دیدن سر شما جلوگیری کنند.

علائم ضربه به سر را بشناسید

در سر شما رگ‌های خونی بسیار زیادی وجود دارد. به همین خاطر ضربه به سر می‌تواند باعث خونریزی آن شود. این امر می‌تواند خطرات جدی برای بیمار به همراه داشته باشد. با این حال باید گفت که لزوما تمام ضربه‌ها نمی‌توانند باعث خونریزی سر شوند. به همین خاطر در صورت آسیب‌دیدگی سر نمی‌توان تنها به خونریزی برای تشخیص جدی یا جزئی بودن آسیب‌دیدگی سر توجه کرد. برخی از علائم آسیب‌دیدگی سر بلافاصله ظاهر نمی‌شود و برخی دیگر نیز در همان ساعات اولیه خود را نشان می‌دهند. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود تا چند روز بعد از حادثه، شرایط بدن خود برای بروز علائم آسیب‌دیدگی سر را تحت نظر داشته باشید.

ضربه به سر و علايم تشخیص آن

از جمله علائم رایج آسیب‌های جزئی به سر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سبکی سر
  • احساس سرگیجه
  • توهم خفیف
  • شنیده شدن صدای زنگ در گوش‌ها

علائم آسیب‌های شدید به سر نیز شامل موارد زیر می‌شوند:

• از دست دادن هوشیاری
  • مشکل در حفظ تعادل
  • عدم توانایی در حفظ کنترل چشم
  • حرکات غیر طبیعی چشم
  • سردردهای مداوم
  • از دست دادن حافظه
  • نشت مایع شفاف (کف) از گوش یا بینی

نکات مراقبتی در هنگام ضربه به سر

در هنگام ضربه به سر، شما با رعایت برخی نکات می‌توانید عوارض و علائم آسیب‌دیدگی را کاهش دهید. البته راه‌حل نهایی در صورت بروز علائم شدید، مراجعه به پزشک متخصص است. با این حال رعایت نکات زیر در هنگام آسیب به سر پیشنهاد می‌شود:

• یک کیسه یخ را برای دوره‌های کوتاه در روزهای اولیه روی محل آسیب‌دیدگی بگذارید تا تورم این نقطه کاهش پیدا کند
  • تا زمانی که آسیب‌دیدگی درمان می‌شود، کاملا استراحت کنید. خواب کافی می‌تواند به بهبود سریع شما کمک کند. همچنین در دوره نقاهت باید از استرس دوری کنید
  • برای تسکین درد می‌توانید از مسکن‌هایی مانند ایبوپروفن استفاده کنید
  • مطمئن شوید که برای 24 ساعت اول بعد از آسیب‌دیدگی، یک فرد بالغ مراقب شما است

پیش‌تر در خصوص مهمترین اقدامات بعد از ضربه سر نکاتی بسیار کاربردی را ارائه داده‌ایم که میتوانید با مطالعه این بخش اطلاعات کامل‌تری را بدست آورید

از انجام چه کارهایی در هنگام ضربه به سر خودداری کنیم؟

برخی از افراد بعد از آسیب‌دیدگی به سر همچنان به فعالیت‌های روزمره خود ادامه می‌دهند و در برخی موارد بدون دستور پزشک، داروهای مختلفی را مصرف می‌کنند. درصورتی‌که اگر می‌خواهید آسیب‌دیدگی سر شما هرچه زودتر بهبود پیدا کند، باید از انجام برخی کارها خودداری کنید.

مهم‌ترین کارهایی که در هنگام ضربه به سر باید از انجام آن‌ها خودداری کنیم عبارت‌اند از:

• تا زمان بهبود آسیب‌دیدگی به محل کار، مدرسه یا دانشگاه نروید
  • از رانندگی تا بهبود کامل جدا خودداری کنید
  • از انجام ورزش تا سه هفته بعد از ضربه خودداری کنید
  • در دوران نقاهت خود مگر به دستور پزشک، از مصرف داروهای خواب‌آور خودداری کنید

مراجعه به پزشک برای درمان ضربه به سر ضروری است

ضربه به سر را باید کاملا جدی گرفت. چرا که عدم توجه به آن می‌تواند حتی باعث مرگ مغزی بیمار شود. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم که اگر هر یک از علائم آسیب‌دیدگی سر را دارید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. دکتر القاسی یکی از مجرب‌ترین متخصصان مغز و اعصاب است که می‌تواند تمام مشکلات مغز و رشته‌های عصبی شما را در صورت آسیب‌دیدگی درمان کند.

باید اشاره کرد که در صورت داشتن علائم زیر، مراجعه به پزشک و یا دریافت مراقبت‌های پزشکی فوری، کاملا ضروری است:

• گیجی
  • از دست دادن هوشیاری

ضربه به سر | مراجعه به پزشک برای درمان ضربه به سر ضروری است

با تجربه دکتر القاسی، دیگر نگران ضربه به سر و عوارض آن نباشید

ضربه به سر می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی بسیار شدید سر شما شود. به همین خاطر در صورت بروز چنین حادثه‌ای، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. دکتر القاسی یکی از مجرب‌ترین متخصصان جراح مغز، اعصاب و ستون فقرات در ایران است. شما می‌توانید با مراجعه به مطب دکتر القاسی، از بهترین و پیشرفته‌ترین متدهای درمانی مغز و اعصاب بهره‌مند شوید. برای دریافت نوبت و مراجعه به مطب دکتر القاسی می‌توانید با مجموعه ما تماس بگیرید.

منابع: