در تومور مغزی کجای سر درد می گیرد؟

سردردهای ناشی از تومور مغزی

یکی از بدترین و شایع ترین دردها در انسان سر درد است. طبق بررسی های صورت گرفته، سر درد شایع ترین درد مزمن و گزارش شده در سرتاسر جمعیت جهان بوده و بیشتر زنان در طول زندگی خود چندین بار سر درد را تجربه کرده اند. به ویژه در دوره پریود در سیکل قاعدگی ماهانه و در دوره بارداری، سر دردهای خانم ها تشدید می شوند. اما گاهی از اوقات نیز خدای ناکرده این موارد سر دردهای تومور مغزی می باشند. به گفته دکتر محسن القاسی جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات در تهران، سر دردهایی که به شکل شدید و مکرر باشند ممکن است به دلیل انواع تومورهای مغزی ایجاد شده باشند. البته خوشبختانه سر دردهای تومور مغزی بسیار نادر بوده و اغلب اوقات سر دردهای شدید به دلیل بیماری میگرن و یا مشکلات بدنی دیگر هستند. بسیاری از افراد کودک و بزرگسال سالم در طول زندگی خود ممکن است چندین بار سر دردهایی شدید را تجربه کنند که به هیچ وجه ارتباطی به تومورهای مغزی ندارند. اما در صورتی که دچار تجربه سر دردهای مکرر، طولانی، دردناک، و مقاوم به درمان شدید، بهتر است برای پیگیری و ارزیابی دقیق علایم مرتبط با سر دردهای تومور مغزی و پاسخ به این سوال که در تومور مغزی کجای سر درد می گیرد، به نزد جراحان برتر مغز و اعصاب مراجعه فرمایید تا با کشف دلیل اصلی سر درد بتوانید به درمان مطلوب و به موقع سر درد و نیز علت ایجاد آن بپردازید.

سر درد تومور مغزی چگونه است؟

سر درد مخصوصاً اگر بد و شدید باشد، ترسناک است. به ویژه زمان هایی که این سر درد به تناوب تکرار شده و یا درد آن خوب نشود. یکی از دلایل چنین سر دردهایی می تواند انواع تومور مغزی باشد. البته خوشبختانه اینکه سر دردهای ما جزو علایم سر درد تومور مغزی بسیار کم است. اما در صورت وجود الگوهای زیر در سر دردهایتان، لازم است برای پیگیری بیشتر به نزد جراحان مغز و اعصاب مراجعه بفرمایید:

• در صورتی که بین سنین 40 تا 60 سال بوده و سر دردهای شما به شکل فعلی، سابقه قبلی نداشته باشند.
  • در صورتی که شما سایر علایم تومور مغزی به ویژه عدم تعادل، اختلالات بینایی و شنوایی و تشنج را تجربه نمایید.
  • در صورتی که شما سابقه قبلی سر درد نداشته و یا قبلاً سابقه ابتلاء به انواع تومورها و یا سرطان ها را داشته اید.

البته خوشبختانه بیشتر اوقات این نوع از سر دردها ناشی از تومور مغزی نبوده و به دلایل زیر می باشند:

خستگی بیماری های عفونی
کم خوابی التهاب
استرس شدید آسیب های تروماتیک مغزی
خم شدن طولانی مدت گردن کم آبی بدن
گرفتگی/ اسپاسم گردن بالا رفتن فشار چشم

علائم سر درد تومور مغزی

هنگامی که تومور مغزی منجر به درد می شود، ما آن را معمولاً به شکل سر درد تومور مغزی تجربه می کنیم. این ناراحتی و تألم به طور معمول ناشی از فشاری است که تومور مغزی در حال رشد به ساختارهای بافت ها و اعصاب مغزی مجاور خود وارد می آورد.

با وجودی که خود مغز هیچ امکانی برای احساس کردن درد ندارد، اما التهاب (تورم) و فشرده شدن ریشه عصب می تواند منجر به مجموعه ای از علایم و عوارض ناخوشایند در شما گردد. به گفته دکتر محسن القاسی جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات در تهران، علایم عصبی اصلی همراه با سر دردهای تومور مغزی شامل یک یا چند مورد زیر می شوند:

حالت تهوع فلج عضلانی و یا اندامی
استفراغ ناتوانی های گفتار بیانی
تاری دید مشکلات و اختلالات حافظه
انواع تشنج اغتشاش شعور
ضعف عضلانی و یا اندامی مشکلات جهت یابی
تغییرات ناگهانی شخصیت تغییرات شکلی جمجمه و یا صورت (بسته به محل و اندازه تومور)

ویژگی های سر دردهای تومور مغزی

یکی از مهم ترین ویژگی های سر دردهای تومور مغزی برای اکثریت بیماران دارای تومور مغزی به خصوص در بزرگسالان این است که سر درد آنها در یک نقطه خاص از سر بوده و در طی شب و یا اوایل صبح درد آن شدت بسیار بیشتری می یابد.

به طور معمول سر دردهای توموز مغزی دردهای خفه و فشارزا دارند که به هنگام سرفه و یا عطسه بیشتر می شوند. به تدریج در طول زمان، سر دردهای تومور مغزی دیگر به هیچ داروی سر درد و مسکن معمولی جواب نمی دهند.

سر درد تومور مغزی در کودکان

در صورت بروز تومور مغزی در کودکان، تشخیص سریع آن بسیار مهم است، به این دلیل که ممکن است رشد تومور در کودکان منجر به بروز آسیب های جبران ناپذیر به ساختارهای مغزی در حال رشد آنها گردد.

بسیاری از کودکان دارای تومورهای مغزی، انواعی مختلفی از سر دردهای تومور مغزی را پیش از دریافت تشخیص تومورهای مغزی تجربه می کنند. اما در عین حال بسیاری از کودکان نیز دچار سر دردهایی می شوند که هیچ گونه ارتباطی به تومورهای مغزی ندارند.

مهمترین نشانه سر درد تومور مغزی در کودکان این است که این گونه از سر دردها هنگام صبح شدیدتر هستند. علامت دیگر سر درد تومور مغزی در کودکان این است که به تدریج در طول زمان شدت آن بیشتر شده و به داروهای عادی سر درد جواب نمی دهد. این سر دردها حتی هنگامی که کودک شما دراز کشیده است تشدید می شوند.

سر درد ناشی از غده هیپوفیز

بروز انواع تومور در غده هیپوفیز می تواند منجر به طیف وسیعی از سر دردها در فرد شود. به بیان ساده تر، هر گونه افزایش توده ها در درون مغز منجر به افزایش فشار مایع مغزی نخاعی درون جمجمه، وارد آمدن فشار به سایر بافت ها و ساختارهای مغزی و در نهایت بروز سر درد می شود.

بزرگ شدن ابعاد غده هیپوفیز می تواند به دلیل انواع تومور هیپوفیز که شامل تومورهای خوش خیم (آدنوم) در غده هیپوفیز، تومورهای بدخیم در غده هیپوفیز، و یا بزرگ شدن طبیعی ابعاد غده هیپوفیز به دلیل بارداری باشد.

فرق سر درد میگرنی با تومور مغزی

سر درد میگرنی نوع شدید و مزمن از سر درد می باشد که منجر به بروز دردهای ناتوان کننده در بیمار شده و وی را حتی گاه تا چند روز در بستر نگاه می دارد. هر گونه حرکت، نور، صدا و سایر محرک ها در بیمار دارای سر درد میگرنی می تواند منجر به علایم زیر شود:

سر درد شدید بی حسی اندام ها
خستگی مور مور و یا گزگز اندام ها
حالت تهوع و استفراغ افزایش تحریک پذیری
مشکلات بینایی مشکلات گفتاری
از دست دادن بینایی به طور موقت تغییر در احساسات فیزیکی

به گفته دکتر محسن القاسی جراح مغز واعصاب و ستون فقرات، سر دردهای میگرنی در بیماران معمولاً به شکلی یک طرفه (در نیمه راست یا چپ از سر) هستند. اما سر دردهای تومور مغزی بر خلاف سر دردهای میگرنی، علایم زیر را دارند:

کاهش وزن بدون هیچ دلیل مشخص ناتوانی ناگهانی در گفتار و صحبت
دوبینی، تاری دید، یا از دست دادن بینایی از دست دادن توان شنوایی
افزایش فشار در پشت سر ضعف بدنی یک طرفه (همی پلژیک) که به تدریج افزایش می یابد
سرگیجه و/ یا از دست دادن تعادل خشم یا نوسانات خلقی بدون هیچ دلیل مشخص
تشنج های مکرر

علت سر درد بعد از عمل تومور مغزی

سر درد یکی از دردهای رایج بعد از هر گونه جراحی مغز و اعصاب به خصوص عمل تومور مغزی می باشد. دلیل اصلی سر درد بعد از عمل تومور مغزی، برش های ایجاد شده در پوست سر و استخوان های جمجمه می باشد. به دلیل ایجاد برش، اعصاب محیطی نواحی زخم عمل تا زمانی که ترمیم شوند، پیام های درد را مخابره می نمایند که چون محل آنها روی سر بیمار می باشد، نوع درد، سر درد است. همچنین التهاب محل زخم جراحی بعد از عمل تومور مغزی منجر به ترشح مواد التهابی و ایمنی در بدن می شود آنها نیز تولید علایم درد می نمایند.

به گفته دکتر محسن القاسی جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات در ساختمان پزشکان امید، هر چه وسعت محل جراحی بیشتر باشد (به خصوص اگر جراحی کرانیوتومی باشد) شدت سر درد بعد از جراحی تومور مغزی بیشتر خواهد بود. البته خوشبختانه سر درد بعد از عمل تومور مغزی به تدریج و با سرعت با ترمیم و جوش خوردن محل زخم های عمل جراحی بر طرف می شود.

درمان سر درد ناشی از تومور مغزی

شیوه های متعددی برای درمان سر درد ناشی از تومور مغزی وجود دارد. بهترین و قطعی ترین روش درمان سر درد تومور مغزی، درمان خود تومور مغزی است. بسته به عوامل زیر، شیوه درمان تومور مغزی شما متفاوت خواهد بود:

نوع تومور گرید تومور
محل تومور سن بیمار
اندازه تومور وضعیت سلامت فعلی بیمار
سوابق بیماری و درمانی بیمار

به گفته دکتر محسن القاسی جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ساختمان پزشکان امید واقع در خیابان ملا صدرا تهران، در صورت وجود علایم و عوارض سر درد تومور مغزی، پس از معاینات تشخیصی و ارزیابی دقیق از ترکیبی از روش های زیر می توان برای درمان تومور مغزی و کاهش/ بر طرف ساختن سر دردهای تومور مغزی استفاده نمود:

• داروهای مسکن و کاهنده درد
  • جراحی های باز برای تخلیه تومور
  • جراحی های بسته و نورو آندوسکوپی برای تخلیه تومور
  • شانت گذاری و تخلیه مایع مغزی نخاعی اضافی در سر
  • دارو درمانی (برای بیماری های عفونی زمینه ساز التهاب مغزی)