دیسک کمر | علل، علائم و گزینه‌های درمانی جراحی و غیرجراحی

دیسک کمر؛ اختلال شایع بین مهره‌ای در ستون فقرات

بیماری دیسک کمر یک اختلال شایع است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به‌ویژه افراد بالای ۴۰ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که دیسک‌های بین مهره‌ای در ستون فقرات که به‌عنوان بالشتک بین مهره‌های کمر عمل می‌کنند، آسیب ببینند یا پاره شوند. این اختلال علائمی را به همراه دارد که می‌تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی فرد تاثیر بگذارد. از این رو در این مطلب، با بیماری دیسک کمر، علل، علائم، گزینه‌های مختلف درمان جراحی و غیرجراحی موجود برای افراد مبتلا به این بیماری و راه‌های پیشگیری از آن آشنا می‌شویم.

دیسک کمر | دکتر القاسی | بهترین جراح ستون فقرات

علل بیماری دیسک کمر

علت اصلی بیماری دیسک کمر، ساییدگی و پارگی طبیعی و غیر طبیعی دیسک بین مهره‌ای است که با افزایش سن و یا آسیب ناشی از ضربه ناگهانی به کمر در ستون فقرات ایجاد می‌شود. از آنجایی که دیسک‌ها محتوای آب و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهند، تاثیر آن‌ها بر حرکت مهره‌ها و جذب شوک و ضربه کاهش می‌یابد که منجر به ایجاد بیماری دیسک کمر می‌شود.

انواع رایج بیماری دیسک کمر

باید اشاره کرد که دیسک‌های کمر علیرغم عملکرد بسیار مهمی که برای بدن دارند، اما در برابر آسیب‌دیدگی و ساییدگی آسیب‌پذیر هستند. از جمله انواع رایج بیماری دیسک کمر شامل بیرون زدگی دیسک، فرسودگی،

برآمدگی و تنگی کانال نخاعی و به شرح زیر هستند:

• بیرون زدگی دیسک: فتق دیسک زمانی اتفاق می‌افتد که هسته پالپوزوس از طریق حلقوی فیبروزوس بیرون زده و اعصاب یا نخاع را فشرده کرده و باعث درد و ناراحتی می‌شود
  • فرسودگی دیسک: زمانی اتفاق می‌افتد که دیسک محتوای آب و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد و سفت می‌شود و توانایی جذب ضربه آن کاهش پیدا می‌کند
  • برآمدگی دیسک: زمانی رخ می‌دهد که حلقه فیبروزوس ضعیف و منبسط و باعث برآمدگی دیسک به سمت بیرون می‌شود
  • تنگی کانال نخاعی: به طور کلی زمانی اتفاق می‌افتد که کانال نخاعی باریک می‌شود و به اعصاب فشار وارد می‌کند

علائم بیماری دیسک کمر

نکته جالب توجه این است که علائم انواع مختلف اختلالات دیسک‌های کمر بسته به نوع و شدت بیماری متفاوت است. همچنین از طرفی برخی از این مشکلات در اثر آسیب‌های مختلف و برخی دیگر در اثر افزایش سن به وجود می آیند.

علائم دیسک کمر | دکتر القاسی | بهترین جراح ستون فقرات تهران

از جمله علائم رایج دیسک کمر عبارتند از:

• کمر درد: شایع‌ترین علامت این بیماری است. می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر و ممکن است به‌صورت موضعی باشد یا به سایر قسمت‌های بدن منتشر شود
  • بی‌حسی یا گزگز: بی‌حسی یا گزگز در پاها یا انگشتان پا از دیگر علادم دیسک در کمر است
  • ضعف: اختلالات دیسک کمر باعث ضعف در پاها می‌شود و ایستادن، راه رفتن یا بالا رفتن از پله‌ها را دشوار می‌کند
  • تحرک محدود: تحرک و دامنه حرکتی را محدود و انجام فعالیت‌های روزانه را دشوار می‌کند

گزینه‌های درمانی برای بیماری دیسک کمر

باید اشاره کرد که گزینه‌های درمانی برای اختلالات دیسک کمر به نوع و شدت بیماری بستگی دارد. این گزینه‌های درمانی به صورت جراحی و غیرجراحی در دسترس بیماران قرار دارند که رایج‌ترین این موارد عبارت‌اند از:

• فیزیوتراپی: با تقویت ماهیچه‌ها و افزایش انعطاف‌پذیری به بهبود تحرک و کاهش درد موجود کمک می‌کند
  • داروها: مسکن‌های بدون نسخه و داروهای ضد التهابی می‌توانند به کاهش درد و التهاب ناشی از اختلال دیسک کمر کمک کنند
  • تزریق استروئید اپیدورال: برای کاهش درد و التهاب در ناحیه آسیب دیده استفاده می‌شود
  • اصلاح سبک زندگی: اصلاح سبک زندگی مانند کاهش وزن، وضعیت بدنی مناسب و اجتناب از حرکات تکراری سنگین می‌تواند به پیشگیری از اختلالات یا کاهش شدت دیسک کمر کمک کند
  • جراحی: در موارد شدید این بیماری، مانند فتق دیسک یا تنگی کانال نخاع، ممکن است جراحی دیسککتومی، لامینکتومی یا فیوژن ستون فقرات لازم باشد

پیشگیری از اختلال دیسک کمر

در حالی که بیماری دیسک کمر می‌تواند به دلیل آسیب و ضربه ناگهانی و یا ژنتیک ایجاد شود، اقداماتی وجود دارند که می‌توان برای جلوگیری از پیشرفت یا کاهش شدت آن‌ها انجام دهید. برخی از اقدامات پیشگیرانه در این زمینه عبارتند از:

• ورزش کردن
  • تکنیک مناسب بلند کردن وسایل
  • حفظ وضعیت بدنی مناسب
  • اجتناب از حرکات تکراری و سنگین
  • ترک سیگار
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم و غنی
  • حفظ وزن سلامت بدن

پیشگیری از دسک کمر | دکتر القاسی

درمان بیماری دیسک کمر با خدمات دکتر القاسی

بیماری دیسک کمر یک اختلال شایع است که می‌تواند باعث طیف وسیعی از علائم از جمله کمردرد، بی‌حسی، گزگز، ضعف، محدودیت حرکتی و یا حتی سیاتیک شود. در حالی که این بیماری معمولا به افزایش سن مربوط می‌شود، اما اقداماتی مانند ورزش منظم، استفاده از تکنیک مناسب بلند کردن وسایل، حفظ وضعیت بدنی مناسب، اجتناب از حرکات تکراری سنگین، ترک سیگار، رژیم غذایی سالم و حفظ وزن سلامت وجود دارند که افراد می‌توانند برای کاهش خطر یا تاخیر در شروع این بیماری انجام دهند.

گزینه‌های درمانی برای این بیماری به شدت بیماری بستگی دارند و باید توسط یک متخصص مجرب انجام شود. از این رو می‌توانید با دریافت نوبت ویزیت در سایت دکتر القاسی از باکیفیت‌ترین خدمات در این زمینه بهره‌مند شوید.