بدترین نوع تومور مغزی

بدترین نوع تومور مغزی کدام تومور است

تومور مغزی یک بیماری خطرناک است و می‌تواند طیف وسیعی از علائم را برای بیماران درگیر ایجاد کند. چراکه حیاتی‌ترین عضو بدن، یعنی مغز در این بیماری مورد تهاجم قرار می‌گیرد. در حالی که تمامی انواع تومورهای مغزی بیماری‌هایی خطرناک هستند، برخی از انواع آن‌ها تهاجمی‌تر هستند و درمان آن‌ها از دیگر انواع تومور مغزی دشوارتر است. در این مطلب با بدترین نوع تومور مغزی، علائم و درمان آن آشنا می‌شویم.

بدترین نوع نومور مغزی | دکتر القاسی | بیماری های مغز

گلیوبلاستوما؛ گزینه‌‌ای برای بدترین نوع تومور مغزی

گلیوبلاستوما (GBM) بدترین نوع تومور مغزی و نوعی سرطان است که از سلول‌های گلیال مغز شروع می‌شود که سلول‌هایی هستند که از نورون‌ها حمایت و تغذیه می‌کنند. این تومورها بسیار تهاجمی و به سرعت در حال رشد هستند و حذف آن‌ها از طریق جراحی و درمان با شیمی درمانی یا پرتودرمانی چالش‌برانگیز است. گلیوبلاستوما شایع‌ترین نوع تومور بدخیم مغزی در بزرگ‌سالان است که تقریبا 15 درصد از کل تومورهای مغزی را تشکیل می‌دهد.

علائم گلیوبلاستوما بسته به محل تومور در مغز متفاوت است. شایع‌ترین علائم این تومور شامل سردرد، تشنج، حالت تهوع، استفراغ و اختلال شناختی است. با رشد و گسترش تومور، بیماران ممکن است علائم دیگری مانند مشکل در صحبت کردن یا بلع، ضعف در یک طرف بدن و تغییرات بینایی را تجربه کنند.

متاسفانه GBM پیش شناخت بدی دارد و حتی با درمان تهاجمی، میانگین طول عمر بیمار حدود ۱۵ ماه است و تنها درصد کمی از بیماران درگیر بیش از پنج سال زندگی می‌کنند. به این دلیل که GBM در برابر درمان‌های معمولی مانند جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی بسیار مقاوم است.

یکی از دلایلی که درمان گلیوبلاستوما را بسیار دشوار می‌کند، ماهیت بسیار تهاجمی آن است. گلیوبلاستوماها می‌توانند برآمدگی‌های شاخک مانندی به نام سلول‌های گلیوما را ارسال کنند که می‌تواند به بافت طبیعی مغز نفوذ کند و برداشتن کل تومور را در طول جراحی دشوار کند. حتی اگر به نظر می‌رسد که تومور به طور کامل برداشته شده است، سلول‌های سرطانی می‌توانند به رشد و گسترش در مغز ادامه دهند.

در صورتی که این علائم را تجربه می‌کنید، حتما جهت مشاوره تخصصی دکتر محسن القاسی جراح مغز، اعصاب و ستون فقرات مراجعه کنید.

گلیوبلاستوما | بدترین نوع تومور مغزی | دکتر القاسی

علیرغم چالش‌ها، محققان سخت تلاش می‌کنند تا درمان‌های جدیدی برای GBM بیابند. یکی از زمینه‌های امیدوارکننده از تحقیقات، ایمونوتراپی است که از سیستم ایمنی بدن برای هدف قرار دادن و کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. چندین آزمایش بالینی برای آزمایش اثربخشی انواع مختلف ایمونوتراپی برای GBM در دنیا در حال انجام است.

تومور مدولوبلاستوما

مدولوبلاستوما بدترین نوع تومور مغزی است که در درجه اول کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این تومور از مخچه شروع می‌شود که قسمتی از مغز است که تعادل بدن را کنترل می‌کند. مدولوبلاستوماها تومورهایی با رشد سریع هستند که می‌توانند به سرعت به سایر قسمت‌های مغز و نخاع گسترش یابند. علائم مدولوبلاستوما می‌تواند شامل سردرد، استفراغ، مشکل در راه رفتن و مشکلات تعادلی باشد. درمان مدولوبلاستوما معمولا شامل جراحی، شیمی درمانی و پرتودرمانی است.

تومور مننژیوم

مننژیوم‌ها تومورهایی هستند که از مننژها شروع می‌شوند که همان غشاهای محافظی هستند که مغز و نخاع را احاطه کرده‌اند. مننژیوم‌ها معمولا تومورهایی با رشد آهسته هستند، اما در صورت عدم درمان می‌توانند بزرگ شوند و مغز را تحت فشار قرار دهند. علائم مننژیوم شامل سردرد، تشنج، ضعف در یک طرف بدن و تغییرات بینایی است. درمان این تومور که از جمله موارد بدترین نوع تومور مغزی به شمار می‌رود، معمولا شامل جراحی برای برداشتن تومور است.

تومور شوانوما

شوانوما تومورهایی هستند که از سلول‌های شوان شروع می‌شوند، سلول‌هایی که به اطراف می‌پیچند و از اعصاب محافظت می‌کنند. این تومورها می‌توانند در هر جایی از بدن ایجاد شوند، اما بیشتر در سر و گردن دیده می‌شوند. علائم شوانوما می‌تواند شامل کم شنوایی، وزوز گوش، مشکلات تعادلی و بی‌حسی صورت باشد. شوانوما شاید بدترین نوع تومور مغزی نباشد اما می‌تواند در این دسته‌بندی جای بگیرد و درمان آن معمولا شامل جراحی برای برداشتن تومور است.

تومور شوانوما | بدترین نوع تومور مغزی | دکتر القاسی

برای دریافت مشاوره میتوانید با ما تماس بگیرید.

درمان بدترین نوع تومور مغزی با خدمات دکتر القاسی

در حالی که همه تومورهای مغزی بیماری‌های جدی و خطرناکی هستند، برخی از انواع آن‌ها تهاجمی‌تر هستند و درمان آن‌ها نسبت به سایر موراد دشوارتر است. گلیوبلاستوما به نوعی بدترین نوع تومور مغزی است که گزینه‌های درمانی محدودی دارد. سایر انواع تومورهای مغزی، مانند مدولوبلاستوما و مننژیوم نیز می‌توانند برای درمان چالش‌برانگیز باشند.

آگاهی از علائم تومورهای مغزی، تشخیص به موقع و دریافت خدمات مراقبت‌های پزشکی فوری در صورت بروز این تومورها بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا اثرگذار است. از این رو دکتر القاسی با استفاده از دانش روز و پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی آماده ارائه خدمات به شما است. برای دریافت نوبت ویزیت و کسب اطلاعات بیشتر همین حالا با ما تماس بگیرید.