چه زمانی به جراح مغز نیاز است؟

چه زمانی به جراح مغز نیاز است؟٬ متخصصان مغز و اعصاب شرایط سیستم عصبی بدن شما را بررسی کرده و بیماری‌های مرتبط با این سیستم را درمان می‌کنند. توجه داشته باشید که کار جراح مغز و اعصاب فقط جراحی نیست و درمان‌های غیر جراحی مثل درمان‌های دارویی، تزریق استروئیدها و فیزیوتراپی را ارائه می‌دهند. در ادامه با  بیماری‌هایی که برای درمان آن به جراح مغز و اعصاب نیاز پیدا می‌کنید؛ آشنا می‌شویم.

تومورهای مغزی

اگر تومور مغزی به اندازه کافی بزرگ باشد که بر بافت‌های اطراف خود فشار بیاورد، می‌تواند بر عملکرد مغز تاثیر بگذارد. متخصص جراحی مغز و اعصاب در این راهکارهای درمانی مختلفی را پیشنهاد می‌دهد که یکی از آن‌ها جراحی تومور مغزی است. دکتر القاسی یکی از مجرب‌ترین متخصصان جراحی انواع تومورهای مغزی و نخاعی در ایران به‌شمار می‌آید.

چه زمانی به جراح مغز نیاز است | دکتر القاسی

ضربه مغزی

در مواقع بروز آسیب مغزی تروماتیک یا ضربه مغزی، بیمار به خدمات جراح مغز و اعصاب نیاز پیدا می‌کند. جراح مغز و اعصاب می‌تواند با شرایطی مانند خونریزی یا هماتوم که باعث ایجاد فشار در مغز می‌شود مقابله کند.

فتق دیسک کمر

فتق دیسک کمر باعث وارد شدن فشار به اعصاب ستون فقرات می‌شود و از نشانه‌های آن می‌توان به کمردرد و درد در نواحی گردن، دست و پا اشاره کرد. متخصصان جراحی مغز و اعصاب می‌توانند در زمان کمی این بیماری را تا حد بالایی درمان کنند.

پارکینسون

جراح متخصص مغز و اعصاب می‌تواند علائم شایع پارکینسون را کاهش دهد. برای مثال با خدمات این پزشکان حرکات انقباضی غیر قابل کنترل در این بیماری مقداری کمتر می‌شوند و یا سرعت توسعه این بیماری کمتر می‌شود.

صرع

گاهی اوقات بیماری صرع با دارو درمان نمی‌شود. چون ممکن است  نتیجه شرایطی در یکی از بخش‌های خاص مغز باشد. بنابراین از روش جراحی برای مداخله تهاجمی و درمان این نوع از صرع استفاده می‌شود

درمان بیماری های مغز | دکتر القاسی

هیدروسفالی

در هیدروسفالی مایع مغزی نخاعی یا CSF در حفره‌های مغزی یا بطن‌ها جمع می‌شوند. که باعث افزایش حجم بطن می‌شود و به بافت‌های مغزی فشار وارد می‌کند. قرار دادن شانت با جراحی و روش جراحی ETV از روش‌های درمان این بیماری هستند که توسط جراحان مغز و اعصاب ارائه می‌شوند.

ام اس | MS

ام اس (MS) باعث آسیب به رشته‌های عصبی در سیستم اعصاب مرکزی بدن می‌شود. درصورتی‌که این بیماری تحت کنترل و نظارت قرار نگیرد با گذشت زمان مشکلاتی مانند ضعف عضلانی، از دست دادن تعادل، کاهش بینایی و بی‎‌حسی را ایجاد کند.

سیاتیک

عصب سیاتیک نیز بلندترین رشته عصبی بدن است که به موازات ستون فقرات و بیرون از آن قرار دارد و تا پاها می‌رسد. بهترین مرجع برای درمان سیاتیک، متخصصان جراحی مغز و اعصاب هستند.

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی باعث می‌شود نخاع و رشته‌های عصبی آن تحت فشار قرار بگیرند و علائمی مانند کمردرد، دردن گردن، ضعف در بازوها و پاها و … را ایجاد کنند. معمولا موقع بروز علایم شدید، از جراحی برای درمان استفاده می‌شود. دکتر القاسی علاوه‌بر ارائه خدمات درمانی در زمینه تنگی و پیچیدگی کانال نخاعی از انواع روش‌های جراحی برای درمان درگیری‌های ستون فقرات گردنی، پشتی و کمری استفاده می‌کند.

جراح متخصص مغز و اعصاب | دکتر القاسی

شکستگی ستون فقرات

در شکستگی مهره‌های ستون فقرات اگر نخاع آسیب ندیده باشد، با جراحی مساله برطرف می‌شود.

متخصص مغز و اعصاب بخش قابل توجهی از وقت خود را به تشخیص علائم مشکلات سیستم عصبی و ارائه برنامه‌های درمانی کم‌تهاجمی اختصاص می‌دهد. در ادامه با برخی از علائم هشداردهنده رایج که با دیدن آن نیاز دارید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید، آشنا می‌شوید.

سایر مواردی که به جراح مغز و اعصاب نیاز خواهید داشت | دکتر القاسی

بی‌حسی بخش‌های مختلف بدن در زمانی طولانی

بی‌حسی مداوم، به‌ویژه در اندام‌ها، از جمله علائم آسیب‌های عصبی حسی به‌شمار می‌آید. اگر  اعصاب حسی به‌درستی کار نکنند، علائمی مانند بی‌حسی، سوزش، گزگز یا درد مداوم ایجاد می‌شوند.

ناتوانی در گرفتن و بالا آوردن اشیا

بی‌حسی در کف دست و انگشت‌ها یا درد زیاد ممکن است باعث شود فرد توانایی گرفتن اشیا را از دست بدهد. معمولا این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که مچ دست آسیب ببیند یا در اثر بیماری متورم شود.

سردردهای مداوم

سردرد یا میگرن مداوم معمولا با حساسیت به نور و حالت تهوع همراه است. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که اعصاب بیش از حد تحریک شده باشند و باعث تنگ شدن رگ‌ها و شریان‌ها و یا ترشح مواد شیمیایی مولد درد شوند. جراح مغز و اعصاب عامل ایجاد کننده میگرن را شناسایی و برطرف می‌کند و یک برنامه درمانی را برای مدیریت یا رفع سردرد برای شما در نظر می‌گیرد.

سردردهای مداوم | بیماری های مغز | دکتر القاسی

اختلال در حرکت

هرگونه ناتوانی در حرکت دادن دست و پا و راه رفتن، لرزش دست‌ها و پاها، به‌ هم زدن و حرکات غیرقابل کنترل و غیر ارادی بدن، نوعی اختلال حرکتی است که احتمالا ریشه در مشکلات سیستم عصبی دارد. هرچند گاهی نیز ممکن است این علائم ناشی از مصرف برخی از داروها باشند.

تشنج

بسیاری از افراد تشنج را به‌شکل علائم تشنج شدید، زمین خوردن و از دست دادن هشیاری تصور می‌کنند. اما بسیاری از موارد تشنج بسیار ملایم‌تر هستند. اگر  تشنج کردید، باید در سریع‌ به متخصص جراحی مغز و اعصاب مراجعه کنید.