آدرس:

تهران، خیابان ملاصدرا، روبروی کلینیک بیمارستان بقیه الله الاعظم ، پلاک ۱۷۵، ساختمان پزشکان امید، طبقه سوم، واحد ۶

نورالژی عصب سه قلو (تری ژمینال)

نورالژی عصب سه قلو (تری ژمینال) چیست؟

عصب تری ژمینال و یا نورالژی تری ژمینال که به آن درد عصب سه‌ قلو نیز گفته می‌شود ، نورالژی عصب سه قلو (تری ژمینال) نوعی از بیماری‌هایی است که درد بسیار شدیدی را برای بیمار ایجاد می‌کند. این نوع بیماری می‌تواند بر عصب سه‌ قلو تأثیرات بسیار زیادی را به وجود آورد.

عصب سه‌ قلو را می‌توان پنجمین عصب از ۱۲ جفت اعصاب جمجمه به شمار آورد. هم‌چنین لازم است بدانید که عصب تری ژمینال در حقیقت بزرگ‌ترین عصب در جمجمه است.

این عصب وظیفه دارد که احساس درد و یا لامسه را از طریق اعضایی مانند صورت، دندان و یا فک و دهان، دریافت نماید و سپس این احساس را به مغز انتقال دهد.

نورالژی عصب سه قلو

افرادی که به عارضه نورالژی عصب سه قلو (تری ژمینال) مبتلا می‌شوند در ابتدا ممکن است دردهایی بسیار کوتاه‌ مدت و ناگهانی را تجربه کنند ، اما لازم است این نکته را نیز در نظر داشته باشید که این بیماری می‌تواند پیشرفت کند و دردهای طولانی‌تری را به وجود آورد.

درد عصب سه‌ قلو می‌تواند دردهای بسیار شدیدی را در ناحیه چشم‌ها ، دندان‌ها ، پیشانی ، فک و… بیمار ایجاد نماید و گاه ، برخی از عملکردهای او را مختل سازد.

لازم به ذکر است که طی این بیماری ، گاه تنها یک سمت صورت دچار درد شدید می‌شود و در برخی از موارد نیز دو سمت صورت درگیر درد می‌شود.

احساس درد شدید در این بیماری به طور معمول از بخش‌های پایینی صورت آغاز می‌گردد و سپس خود را به دیگر بخش‌ها می‌رساند. گاهی این دردها با سوزش نیز همراهی می‌کنند.

علایم عصب سه قلو (تری ژمینال) چیست؟

میزان درد، در این بیماری در بیماران مختلف متفاوت است. چرا که نورالژی عصب سه قلو (تری ژمینال) ، انواع مختلفی دارد. حملات ناشی از این بیماری، ممکن است ناگهانی و شدید باشند و یا با سوزشی ثابت همراهی کنند. این میزان از دردها می‌توانند برای مدتی متوقف شوند و دوباره عود کنند.

اما در هنگام بروز این بیماری، فرد در هنگام مسواک کردن، تراشیدن ریش، خوردن، جویدن، لمس کردن صورت، آرایش کردن و یا حتی در معرض هوا و باد خنک قرار گرفتن، دردهایی را در یک سمت صورت و یا دو طرف آن احساس می‌کند.

این درد ممکن است از چند ثانیه آغاز شود و تا چند دقیقه دوام داشته باشد. برخی از بیماران نیز دردهایی را در طول روزها، هفته‌ها و یا حتی ماه‌ها پشت سر می‌گذارند.

علل عصب سه قلو (تری ژمینال) چیست؟

علت اصلی به وجود آورنده این نوع عارضه، ناشناخته مانده‌ است. اما در بیشتر موارد، عاملی موجب تحریک عصب سه‌ قلو در بخش عصب در عمق جمجمه می‌شود. در بسیاری از موارد، تحریک این نوع از اعصاب، به دلیل فشار آوردن عروق خونی به صورت غیر طبیعی به عصب است.

بسیاری از بیمارانی که دچار ام‌ اس و یا مولتیپل اسکلروزیس هستند نیز به دلیل آسیب عصبی مربوط به ام‌ اس، به عارضه درد عصب سه‌ قلو مبتلا می‌شوند.

این بیماری در میان زنان رواج بسیار بیشتری دارد و در بعضی از موارد میتواند حتی در میان نوزادان و کودکان نیز بروز ‌کند.

علت اصلی ابتلا به این عارضه فشار بسیار بالا به یکی از اعصاب صورت است. دیابت و مصرف برخی از داروها نیز ممکن است به بروز این عارضه کمک کند.

افزایش سن یکی دیگر از دلایل بروز این بیماری است. این احتمال نیز وجود دارد که ابتلای به این بیماری، به دلیل فشار بر آمده از تومور بر عصب سه‌ قلو باشد.

برخی از ضایعات و آسیب‌های مغزی نیز می‌توانند به نورالژی عصب سه قلو (تری ژمینال)، منجر گردند. آسیب‌های جراحی، سکته مغزی و یا هر گونه ضربه به صورت نیز می‌تواند این عارضه را به وجود آورد.

تشخیص عصب سه قلو (تری ژمینال) چیست؟

پزشک معالج، به‌ طور معمول با گرفتن شرح‌ حال از بیمار و توصیفات وی، به تشخیص این عارضه دست می‌زند. در این شرایط، پزشک مواردی از قبیل نوع درد را در نظر می‌گیرد.

در نظر گرفتن محل درد، محرک‌های درد و آزمایش‌های تشخیصی نیز به پی بردن به این عارضه کمک می‌کنند.

پزشک برای تشخیص دادن محل آسیب، به نوعی معاینه فیزیکی از عصب سه‌ قلو دست می‌زند و در طی انجام این کار، نواحی مختلف صورت بیمار را لمس می‌کند تا محل درد را به درستی تشخیص دهد.

از طرف دیگر انجام این معاینه به پزشک کمک می‌کند تا احتمال ابتلا به دیگر بیماری‌ها که علائمی مشابه با درد عصب سه‌ قلو دارند را رد کند.

همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، دردهای ناشی از نورالژی عصب سه قلو (تری ژمینال) به صورت کاملا ناگهانی اتفاق می‌افتند و حالتی شوک مانند دارند.

از طرف دیگر محل این دردها و بخش‌هایی از صورت که درگیر شده‌ است نشان می‌دهد که بیماری درد عصب سه‌ قلو اتفاق افتاده‌ است.

در چنین شرایطی این امکان وجود دارد که پزشک معالج از روش اسکن ام آر آی نیز استفاده کند تا به تشخیص صحیح این بیماری دست بزند.

درمان عصب سه قلو (تری ژمینال) چیست؟

در گام‌های اول برای درمان این بیماری ، پزشک  از دارو استفاده می‌کند.

مصرف داروها می‌تواند میزان درد ناشی از این بیماری را کاهش دهد و یا تکرار حملات آن را به حداقل برساند.

اولین نوع داروهایی که برای برطرف ساختن این بیماری تجویز می‌کنند داروهایی است که با عنوان داروهای ضد صرع و یا ضد تشنج شناخته می‌شود.

این دسته از داروها می‌توانند هر گونه پیام‌ عصبی نا صحیح را مسدود سازند و در واقع رایج‌ترین نوع داروها برای این بیماری به شمار می‌روند.

داروهای ضد اسپاسم و یا شل‌ کننده از دیگر داروهایی است که در این مواقع از آن‌ها استفاده می‌کنند.

در صورتی‌ که با دارو بیمار درمان نباشد و یا در مواقعی که بیمار نتواند برخی از عوارض جانبی داروها را تحمل کند، از گزینه‌های دیگر استفاده می‌کنند.

مراجعه به متخصص جراحی مغز و اعصاب و انجام عمل جراحی یکی از گزینه‌هایی است که برای درمان این بیماری، در چنین شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از روش‌های عمل جراحی عصب تری ژمینال برطرف‌سازی فشار عروق ریز، جراحی مغز با استفاده از امواج رادیویی استریو تاکتیک، ریزوتومی اشاره کرد.

روش‌هایی از قبیل تزریق گلیسرول، درمان حرارتی با امواج رادیو فرکانس، جراحی پرتویی گاما نایف، فشرده ‌سازی بالن و … نیز از دیگر روش‌های درمانی جراحی برای این بیماری به شمار می‌روند.

جراحی عصب سه قلو (تری ژمینال)

بیمار خانم میانسال که با شکایت درد شدید صورت در مسیر عصب سه قلو توسط دکتر محسن القاسی متخصص جراحی مغز و اعصاب جراحی شد.

نظر بدهید

(۰ نظر)